In provincie Gelderland denken burgers alleen in latere stadiums van provinciale projecten mee over hun omgeving. Hier valt het melden van knelpunten op provinciale wegen ook onder. Aan mij was de opdracht om een app te bedenken waarmee burgers aan het begin van een project mee kunnen denken over provinciale wegen.
Type project
Afstudeeropdracht
Ontwerpmethodiek
Design Thinking en 1:10:100
Periode
2020
Gebruikte tools

Project aanpak
Probleemstelling
Het probleem op dit moment is dat als burgers meedenken aan projecten van de provincie, ze voornamelijk denken in oplossingen en niet in knelpunten. Daarnaast hebben burgers nog niet de mogelijkheid om mee te denken in de begin fase van projecten (pre-verkenningsfase).
Doelstelling
Burgers de mogelijkheid bieden om tijdens de gehele pre-verkenning mogelijke knelpunten te melden van provinciale wegen.
Opdracht
De opdracht is het ontwerpen van een digitaal middel, waarin burgers (woon-werkverkeer) knelpunten doorgeven in de pre-verkenningsfase van een provinciale weg. Daarbij moet er gezorgd worden dat de burgers knelpunten melden in plaats van oplossingen.
Gebruikte UX methodes
- Expert interview
- Open interviews
- Benchmark creation
- Brainstorm (brainwriting en scamper)
- Ideation (crazy 8’s)
- Storyboard
- Guerilla usability testing
- Mindmap
- Klikbaar prototype
- Schetsen
- High fidelity prototype
- Usability testing
Resultaten
Schetsen en concept
In het uiteindelijke concept melden gebruikers knelpunten terwijl ze de desbetreffende weg gebruiken. De app kan hierbij aan gelaten worden terwijl de mobiel in een mobiele houder zit. Om te voorkomen dat gebruikers afgeleid worden tijdens het rijden maakt de app gebruik van één grote knop. Met deze knop slaan ze een locatie op en die locatie kunnen ze thuis uitleggen en versturen naar de gemeente.

In de schets hiernaast is dit concept verder in de schets te zien. Eerst slaan ze de locatie op van het knelpunt en thuis leggen ze het knelpunt uit en versturen ze deze.

Eind ontwerp
In het uiteindelijke ontwerp heb ik uitgewerkt hoe de gebruikers de knelpunten onderweg melden en ze thuis uitleggen en versturen. Het is belangrijk dat gebruikers de knelpunten onderweg al opslaan, dit zorgt er namelijk voor dat ze de knelpunten beter onthouden en al niet in oplossingen gaan denken. Met iconen wordt er duidelijk gemaakt welk gedeelte van de app voor onderweg is en welk gedeelte voor thuis.



Thuis leggen de gebruikers aan de hand van de locatie het knelpunt verder uit en versturen deze naar de provincie. Ze kunnen hierbij ook oude knelpunten inzien van hunzelf en andere personen. Zo kunnen ze elkaars knelpunten ook aanvullen. Ook bied de app extra informatie over het project van de provincie, te zien in het laatste scherm.




